-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17191 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در حديثي داريم كه پيغمبر فرمود : « اگر كسي اسم مرا بشنود و صلوات نفرستد به من جفا كرده است . » توضيح اين مطلب چيست ؟
معناي صلوات درخواست رحمت از خداست و كسي كه صلوات مي فرستد از خداوند درخواست رحمت براي پيامبر و خاندانش مي فرمايد؛ امّا اينكه ثواب صلوات عائد پيامبر مي شود يا خير ميان محققان اختلاف وجود دارد .
برخي معتقدند كه خداوند آنچه شايسته پيامبر از مقامات و درجات بوده به آن گرامي موهبت كرده است و كسي كه صلوات مي فرستد فضيلت و ثواب آن به خود او عائد مي شود بر اين اساس فرستادن صلوات داراي اثر وضعي بر انسان است . همچنان كه در روايتي از رسول اللَّه « ص » نقل شده كه آن حضرت فرمود : « من صلّي عليّ فتح اللَّه له باباً من العافيه؛ كسي كه بر من صلوات بفرستد خداوند دري از عافيت بر او مي گشايد . » [به معناي عافيت دقّت شود]
در اين صورت اين تعبير كه از پيامبر نقل شده ممكن است به اين معني باشد كه پيامبر چون براي امّت و سعادت و نجات آنان مبعوث شده اگر كسي با شنيدن نام پيامبر بر او و خاندان او صلوات نفرستد از پذيرش يك موهبت و ثواب براي خودش امتناع ورزيده و چون پيامبر براي سعادت امّت مبعوث شده و هدفش اتصال خير و ثواب براي امّت است به پيامبر جفا كرده است و اگر ثواب صلوات عائد پيامبر هم باشد باز كسي كه با شنيدن نام پيامبر صلوات نمي فرستد در واقع به شخصيّت پيامبر از آن جهت كه پيامبر است جفا كرده است همچنان كه در روايتي از امام كاظم « عليه السلام » نقل در توضيح آيه « ان اللَّه و ملائكة يضلون علي النبي يا ايها الذين امنوا صلوا عليه و سلّموا تسليما » نقل شده كه حضرت فرمود : صلوات خدا بر رسول اللَّه « ص » رحمتي از سوي خداست و صلوات ملايك تزكيه اي از سوي آنها براي رسول اللَّه « ص » است و صلوات مؤمنان دعايي از سوي آنان براي آن حضرت مي باشد .
{P - ميزان الحكمه ، ج 4 ، ص 1662 . P}
بنابراين صلوات مي تواند داراي هر دو اثر :
1 . اثري بر شخص فرستنده صلوات؛
2 . اثري براي رسول اللَّه « ص » داشته باشد .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.